Рейтинг и оценка на качеството
| 3.8. Икономика | 3.7. Администрация и управление | 3.3. Политически науки | 9.1. Национална сигурност | 
|---|---|---|---|
| Класация | Класация | Класация | Класация | 
ПЛОВДИВСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ”
ФАКУЛТЕТ ПО ИКОНОМИЧЕСКИ И СОЦИАЛНИ НАУКИ
СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
Пловдив
2012 г.
 
 
ГЛАВА ПЪРВА
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
С приемането на Системата за управление на качеството (СУК) Факултетът по
икономически и социални науки:
- гарантира
     постоянното подобряване качеството на обучението и образователния продукт,
     предлаган във всички образователни степени и всички форми на обучение, в
     съответствие със законовите разпоредби и изискванията на потребителите
     студенти, докторанти, както и на работодателите и партньорите в условията
     на променящите се потребности на глобализиращия се национален и европейски
     пазар на труда;
 - осигурява
     прозрачност на дейността си и възможност за обективна оценка на качеството
     на обучението и образователния продукт както за своите студенти и
     докторанти, така и за обществеността, партньорите и националните и
     международни институции;
 - изгражда
     система за контрол и оценка, която стимулира преподавателите и структурите
     към съзнателно, постоянно развитие и отговорност за качеството на
     обучението и образователния продукт;
 - създава,
     поддържа и обработва база от обективни данни, които да служат за
     ефективното управление и постоянното повишаване на качеството на
     образователния продукт от оторизираните органи.
 
Цели на СУК:
- Подобряване
     на качеството на обучението на студентите;
 - Осигуряване
     на информация за нивото на това качество;
 - Създаване
     на гаранции, че качеството на обучение отговаря на стандартите, които се
     признават от организациите – потребители на кадри;
 - Проучване
     на студентското мнение и мнението на завършилите ФИСН.
 
ГЛАВА ВТОРА
ОРГАНИ
Основен орган за реализиране на Системата е Факултетната комисия по
качеството (ФКК), която се избира от ФС на ФИСН. Общите положения, съставът,
основните задачи, обхватът на дейност и организацията на работата на Комисията
са разгледани в Правилника за дейността на ФКК.
 
ГЛАВА ТРЕТА
ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ ЗА ПОСТИГАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ВИСОКО
КАЧЕСТВО
Целеви принципи, влияещи върху качеството на обучение във ФИСН:
- въвеждане
     на академични стандарти и тяхното непрекъснато актуализиране;
 - регламентиране
     на критериите, методите и процедурите за оценяване на студентите и
     преподавателите;
 - систематична
     обратна връзка между студентите, преподавателите и академичното ръководство
     на Факултета;
 - мотивация
     на студентите чрез обективизация на оценките посредством актуални форми на
     проверка и оценка на знанията и осигуряване на обратна връзка.
 
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
СЪДЪРЖАНИЕ И РЕД НА УТВЪРЖДАВАНЕ НА УЧЕБНАТА
ДОКУМЕНТАЦИЯ. СТАНДАРТИ
Учебната документация включва:
- Квалификационни
     характеристики;
 - Учебни
     планове;
 - Учебни
     курсове.
 
Квалификационната характеристика на специалността се формира в съответствие
с търсените знания, умения и професионални компетентности и тенденциите за
развитие на специалността в средносрочен и дългосрочен период. Като основа за
стандартизиране на учебната документация (учебни планове и курсове по
специалности) във ФИСН се приема европейският формат ECTS label.
Учебният план е отговор на заданието в квалификационната характеристика.
Съставящите го задължителни, избираеми и факултативни дисциплини трябва да
постигат целите и да осигуряват подготовката и компетенциите на студентите,
които се съдържат в квалификационната характеристика. ECTS макетът на всеки
учебен план включва:
- Факултет;
 - Професионално
     направление;
 - Специалност;
 - Форма на
     обучение (редовно, задочно, дистанционно);
 - Утвърден с
     протокол на АС;
 - Утвърден с
     протокол на ФС;
 - Акредитация;
 - Анотация –
     задължителни елементи:
 - Посочване
     на ясна връзка с мисията, целите и задачите на ПУ по начин, който отговаря
     на особеностите на съответното обучение;
 - Организацията
     на обучението в съответната образователна степен (професионален бакалавър,
     бакалавър, магистър, доктор) и форми (редовна, задочна, дистанционна) и за
     повишаване на квалификацията е в съответствие с поставените цели, задачи и
     капацитет;
 - Учебните
     програми на дисциплините, включени в учебния план, съдържат очакваните
     компетенции и умения, които студентите ще имат след завършване на
     обучението;
 - Осигурени
     е пълен достъп (за студенти и кандидат-студенти) до информационни
     източници относно предлаганото обучение (програма) и възможностите за
     следващо развитие.
 - Професионална
     квалификация;
 - Равнище на
     квалификация (професионален бакалавър, бакалавър, магистър, доктор);
 - Специфични
     изисквания за достъп (прием);
 - Ред за
     признаване на предходно обучение;
 - Квалификационни
     изисквания и правила за квалификация;
 - Профил на
     програмата (специалността);
 - Основни
     резултати от обучението;
 - Професионален
     профил на завършилите с примери;
 - Възможности
     за продължаване на обучението;
 - Диаграма
     на структурата на курсовете с кредити;
 - Правила за
     изпитите, оценяване и поставяне на оценки;
 - Изисквания
     за завършване;
 - Форми на
     обучение (редовно, задочно, дистанционно);
 - Директор
     на програма или еквивалентен отговорник (напр. декан).
 
ECTS макетът на всеки учебен курс включва:
- Факултет/филиал;
 - Катедра;
 - Професионално
     направление;
 - Специалност;
 - Форма на
     обучение (редовно, задочно, дистанционно);
 - Образователно-квалификационна
     степен (професионален бакалавър, бакалавър, магистър, доктор).
 
Описание
1.Наименование на курса;
2.Код на курса;
3.Тип на курса (задължителен, избираем, факултативен);
4.Равнище на курса (ОКС) (професионален бакалавър, бакалавър, магистър,
доктор);
5.Година на обучение;
6.Семестър/триместър;
7.Брой ECTS кредити;
8.Име на лектора;
9.Учебни резултати за курса – усвоени знания, умения, компетенции (цели);
10.Начин на преподаване;
11.Предварителни изисквания (знания и умения от предходно обучение) и
изисквания за други (едновременни) курсове;
12.Препоръчани избираеми програмни компоненти;
13.Съдържание на курса;
14.Библиография (основни заглавия);
15.Планирани учебни дейности и методи на преподаване;
16.Методи и критерии на оценяване;
17.Език на преподаване;
18.Стажове/практика;
19.Изготвил описанието.
Тематично съдържание на учебната дисциплина
Техническо осигуряване на обучението.
 
Забележка: Последните две са
традиционни за университетската практика, но не са задължителни в ECTS формата.
 
Стандарти за следене изпълнението на целите на образователния процес –
разработват се на ниво отделна дисциплина и на ниво специалност.
 
Стандарт за качеството на обучението по дадена учебна дисциплина е учебният
курс. Той се развива в стандартизирана форма, съобразена с указанията на Европейската
комисия за прилагане на Европейската система за натрупване и трансфер на
кредити.
Отговорност по изпълнението на стандарта имат титулярът на дисциплината и
ръководителите на семинарните, лабораторните и практическите занятия.
Отговорност за проектирането и следенето на отклоненията от стандарта носят
ръководителят на катедрата, Зам.- деканът по учебната дейност, Деканът и
Зам.- ректорът по учебната дейност. Констатациите за отклонения се докладват на
Ректора.
 
Стандарт за качеството на обучението по дадена специалност е учебният план.
Отговорност за проектирането и изпълнението на стандарта носят ръководителят на
катедрата, Зам.- деканът по учебната дейност, Деканът и Зам.-ректорът по
учебната дейност. Констатациите за отклонения се докладват на Ректора.
Вътрешният контрол по изпълнение на набелязаните от Ректора мерки се упражнява
от Зам.- ректора по УД.
Външният контрол върху стандарта и изпълнението му се осъществява от НАОА
съобразно акредитационните критерии за обучение по дадена специалност.
 
ГЛАВА
ПЕТА
ДЕЙНОСТИ, КОИТО ЩЕ СЕ НАБЛЮДАВАТ, САМООЦЕНЯВАТ И ОЦЕНЯВАТ
За осигуряване, поддържане и развиване на качеството на обучението и на
образователния продукт се самооценяват и оценяват:
Образователната дейност
- съответствие
     между обявените квалификационни характеристики на специалностите, от една
     страна, и съответните учебни планове и учебни курсове от друга;
 - методите
     на преподаване и методите за оценка на знанията;
 - съответствие
     между квалификацията на преподавателите, участващи в обучението, и държавните
     изисквания.
 
Изследователската дейност
- Научноизследователската
     и консултантска дейност на преподавателите и участието на студентите и
     докторантите в разработването на научноизследователски и приложни проекти.
 
Управлението
- Организацията
     и управлението на учебния процес;
 - Материалната
     среда за осъществяване на обучението.
 
Резултатите
- Придобитите
     професионални знания, умения и компетенции; реализацията на завършилите
     образователните програми на ФИСН.
 
ГЛАВА ШЕСТА
ИНФОРМАЦИОННО ОСИГУРЯВАНЕ НА СУК
За информационното осигуряване на СУК се
поддържат бази данни и приложен софтуер. Поддържа се информационно –
ресурсна среда и се провеждат анкетни проучвания.
За информационното осигуряване на СУК ФИСН извършва следните анкетни
проучвания:
- Анкетна
     карта No 1 за проучване мненията и предложенията на студентите
     относнокачеството на обучение по учебни дисциплини;
 - Анкетна
     карта No 2 за мненията и предложенията на студентите относно организацията
     на учебния процес;
 - Анкетна
     карта No3 за проучване мнението на завършили обучението си студенти;
 - Анкетна
     карта No4 за преподаватели;
 - Анкетна
     карта No5 за проучване мнението на чуждестранните студенти относно
     организацията и качеството на учебния процес;
 - Анкетна
     карта No6 за проучване специфичните образователни потребности на студенти
     в неравностойно положение;
 - Анкетна
     карта No7 за проучване мненията и предложенията на студентите, обучаващи
     се в ОКС „магистър”;
 - Карта за
     експертна оценка.
 
ГЛАВА СЕДМА
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Системата за управление на качеството е утвърдена на заседание на
Факултетен съвет на ФИСН.
